Skola

Skolan har nu rullat på i en vecka och det börjar också märkas på skolarbetet. Inte att det är jättemycket ännu, men sådär normalmycket. Det är en sak jag reagerat på här - det är egentlien inte språket som var det svåraste att anpassa sig till utan hur själva lektionerna är! Som nordisk elev är jag van med "sitta-tyst-och-lyssna-systemet", men här är det så himla mycket mer diskussion och liv i klassen. Lärarna tar med eleverna i lektionen och låter oss bidra med synpunkter. Första dagarna var jag lite ovan och tycte det var obekvämt att behöva engagera mig så mycket, men jag tror att jag kanske börjar vänja mig småningom!
 
En annan sak som är annorlunda är att jag bara läser sex olika ämnen här, jämfört med ca 15 ämnen hemma på holmen! Nu i dagarna har studiehandledaren börjat annonsera att det börjar bli dags att bestämma sig för våra slutgiltiga ämnen och många har haft lite beslutsångest. För min dela har det varit ganska lugnt på den fronten eftersom jag har trivts jättebra med mina ämnen! På Standard Level läser jag Engelska Language & Litterature, Matte och Enviromental-Systems (en kurs där vi kollar på hur människan påverkar världen). På Higher Level har jag mina favoriter Biologi, Fysik och Svensk Litteratur. Allra roligast är biologin just nu eftersom vi två lektioner i rad har utforskat världen i cell-format genom mikroskopens linser!
 



Allmänt | |
Upp