First Aid

Den här veckan hade vi projektvecka här på skolan. Förstaåringarna hade en intensiv vecka som startade med en tre dagars första hjälpen kurs, följt av tre dagar MUN - Model United Nations. 
 
Under hösten har jag varit en del av skolans första hjälpen team, där bli bland annat jobbat oss fram till en av höjdpunkterna för gruppen - att vara ledare för förstaåringarnas 12-timmars förstahjälpen kurs. Jag kommer ihåg att jag tyckte att våra andraåringar var supercoola när de gick runt i sina röda förstahjälpen overaller, och nu var det alltså vår tur!
 
Första dagen hjälpte jag Ellen med hennes grupp. Då var min roll i stort sett att byta powerpoint-slide och agera offer när hon visade recovery position, body check... Andra dagen var det min tur att motionera mina stämband, för då höll jag en 25 minuters workshop om diabetes - 10 GÅNGER! Jag kan sannerligen säga att jag kan min presentation utantill nu :) Tredje och sista dagen skulle förstaåringarnas kunskaper sättas på prov. Först testade vi deras kunskaper i hjärt- och lungräddning och i att bandagera. Sen kom slutprovernas slutprov - då fick en grupp åt gången ställas inför ett scenario och som vi andraåringar knåpat ihop inför dem! Här hade jag först en nackskada efter en bilolycka och sen var jag offer i "Hell's Kitchen"... Jag tror att bilderna får tala för sig själv :)
 
 
Allmänt | |
Upp