Skola

Dagarna här rullar på. Sakta men säkert börjar vi komma in i en rytm och kan ana en rutin i veckorna. Förutom skola så ingår det i IB att alla ska ha minst två EAC:s och en Campus Responsibility. EAC är aktiviteter efter skoltid och det finns ca 45 olika att välja mellan! Allt mellan pingis, vattenpolo och pyssel till olika grupper som samlar in pengar till välgörenhet. Jag har hittills valt två stycken - yoga och Bergum Mottak. Mottak är ett boende för asylsökande, dit vi åker en gång varannan vecka för att prata helt vardagliga saker. De som bor där kan behöva vänta upp till ett år på att få veta om de får stanna eller om de blir hemskickade igen, och under den tiden har de mest kontakt med myndigheter och de andra som bor där. För mig ger det mycket att få se hur det fungerar och att få prata med människor i en helt annan situation, och jag hoppas och tror att vi också piggar upp lite i deras vardag! 

Som Campus Responsibility har jag valt Gammeldans, vilket innebär att ca var sjätte vecka, när skolan är värd för dansen, så ska jag hjälpa till att servera och ställa i ordning. Gammeldans är traditionell norsk dans (tänk ringdanser och pardans med mycket hopp och skutt!) och när det ordnas här kommer både lokalbefolkningen och elever från skolan och dansar. Supermysigt!
 
Så här ser förresten mitt schema ut - för den här veckan åtminstone! Det ser olika ut varje vecka på grund av något slags system jag inte riktigt klurat ut ännu. Vi kan som längst gå mellan 8-14, och det är ju ganska skönt. Samtidigt så förväntar sig skolan att man ska plugga ca 2-3 timmar på egen hand för att förbereda, repetera och göra klart. Definitivt en skillnad från hemma, men jag gillar det och tror också det är en bra förberedelse för kommande skola!
 
 
Ni får också en bild från biologin... Favvoämne och favvoutsikt!
 
 
Allmänt | |
#1 - - mamma:

Du..det där schemat var avancerat. Det enda jag tror jag kände igen var biologi och matte. Puh. Vad har du för "campus responsibility"? Och bio-pappret ser ut som ett mandala-mönster :)

Upp